Undersøgelsen blev foretaget i 2004 og omfattede 48 personer . Ligeligt fordelt på køn og de 4 aldersgrupper. 15-16, 17-19, 20-22 og 23-24 årige.
Mobile Medier - Mobile Unge er gennemført som et selvstændigt men med hensyntagen til MIL, som står for Mibil Indholds Lab.
MIL har nogle overordnede forskningstemaer, der skal sikre, at der bliver fokuseret på både generelle mønstre og sammenhænge og på specifikke erfaringer og anvendelser.
De 6 temaer er:
- Målgruppen; adgang, anvendelse og behov
- Brugskontekster
- Kommunikationsmønstre
- Informationsbehov i målgruppen
- Kreativitet
- Mobilt kommunikationsdesign
I MoMU undersøgelsen ønskede man at få et helt grundlæggende kendskab til 1.unge danskers konkrete mobilbrug, 2. mobilens betydning i sociale kontekster såvel som for den individuelle bruger, 3. holdninger i målgruppen til mobiltelefonens aktuelle og potentielle betydning.
Man blev ening om at tage udgangspunkt i følgende temaer:
- Adoption af ny mobilteknologi
- Brugertyper og identitet
- Design af funktioner
- Betydning af og oplevelse af tilstedeværelse
- Normativitet
- Betydningen af sprog
- Tillid og risiko
Foreløbige fund
Mobiltelefonen anvendes primært til samtale og sms
Nye produkter og tjenester anvendes primært ved anskaffelsen
De tillægstjenester, mobiltelefonen tilbyder, fås ofte bedre, billigere eller enklere til andre medier.
De to væsentligste fordele ved mobiltelefonen er ifølge respondenterne, at den skaber en gensidig tilgængelighed, og at man kan skrive og modtage sms´er med den.
Jo tættere relationer man har med modtageren, eller jo vigtigere et budskab er, jo rigere foretrækker man at have kommunikationssituationen.
4 forskellige brugertyper
Den unge mobile freak.
Der er ikke så mange der tilhører denne gruppe. De er nogen af de første til at tage nye produkter til sig. Også kaldet early adopter. Det er typisk en pige med et forbrug på over 1000 kr. om måneden, og forældrene hjælper som regel med at betale en del af regningen. Stort netværk, og høj bevisthed om hierarkiet indenfor dette. Har et stort behov for at føle sig i kontakt med sine venner, og er bange for at gå glip af noget. Hvis hun mister sin mobil, anskaffer hun sig lynhurtig en anden. Hun har en teknisk viden om mobilen.
Den gennemsnitlige, yngre bruger.
Denne gruppe er den største. Indeholder både drenge og piger, mellem 15 og 19. Brugeren går ikke så meget op i sin mobil. Den bliver brugt til sms og ringe fra, vækkeur og kalender. Brugeren benytter ofte forældrenes fastnet. Pigerne sender flere sms´er.
Den praktiske anlagte ældre bruger
Denne gruppe er knap så stor som den foregående. Denne gruppe udskiller sig fra de andre på 3 punkter. De kan huske tiden inden mobilen, det foretrukne medie er computeren, deres udtalelser om mobilen er præget af irritation.
Tekno-brugeren/entusiasten
Der er ikke så mange i denne gruppe. De er med til at bane vej for nye produkter. De tjenester de bruger nu vil de andre grupper måske qanvende senere. Disse brugere er typisk ældre og drenge. Han bruger flere penge på at anskaffe udstyret end udgifter vedr. brugen af dem.
De unge mobilbruger, har forskellige holdninger til hvad der er aceptabel brug, hvor og hvornår. Hvis de fx er sammen med kammerater de bruger meget tid sammen med er det ok at tage mobilen, og også snakke i nærheden af de andre, da de også kender personen, og delvis er med i samtalen. Er de derimod sammen med kammerater de sjælden ser, er der mere respekt, og man snakker ikke så længe. Dette gælder mest for den ælste gruppe. De fleste har mobilen tændt 24 timer i døgnet. I skoletiden har størsteparten den på lydløs. Man taler ikke i mobil i timerne, men kan sagtens sende sms´er især hvis timerne er kedelige.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar